Såhär i bröllopstider tänkte jag dela med mig av mina bästa tips och tankar när det kommer till planeringen av ett bröllop. Det är mycket att tänka på men det är väldigt roligt och själva planeringen är också ett minne för livet!

En röd tråd

Något som underlättar i planeringen av ett bröllop är att hålla en röd tråd eller ett tema. Brainstorma tillsammans och skriv ner nyckelord som beskriver er stil. För oss var klassiskt ett viktigt ord. För att få en visuell känsla, skapa en hemlig mapp på Pinterest där ni kan lägga till bilder som inspirerar er.

Kyrkan

Om ni vill ha er vigsel i kyrkan så rekommenderar jag att boka denna så fort som möjligt. Om ni gifter er under ”högsäsong” gäller det att vara ute i god tid. Vårt val var enkelt, vackra Hedvig Eleonora, och det var också det första vi bokade. Vi gifte oss 13 september och träffade prästen i augusti för att gå igenom vigseln och musik. Ett tips är att fundera innan mötet med prästen vad ni vill ha för musik och era förväntningar på vigseln.

Val av bröllopslokal

För att kunna hitta rätt lokal behöver ni först och främst veta (på ett ungefär) hur många gäster som kommer på bröllopet. Gör research på lokaler som passar er smak och antalet gäster – ring sedan och boka in möten där ni kan få en närmare titt och mer information. Vi hade mail/telefonkontakt med fyra ställen och träffade två av dessa. Viktiga frågor att få svar på är vad det är som ingår exakt och vem som är ansvarig för vad. Skriv ner vad som är viktigt för er, exempelvis:

  • Vill ni ha ett separat rum för själva festen?
  • Har lokalen ett avtal med en cateringfirma?

För oss gick många lokaler bort eftersom vi ville ha vår bröllopsfest i centrala Stockholm och det är få ställen som tar över 90 personer. Vi hittade Barockhallen på Historiska Museet av en slump och blev helt kära i lokalen, i våra ögon kunde inget slå den så vi gjorde en bokning på en gång! När gästerna kom in på museet gick man igenom en innegård och upp på en terrass där det serverades champagne, sedan blev det middag i Barockhallen och fest en trappa ner där det även fanns tillgång till en trädgård. För oss fanns det redan en fast cateringfirma som jobbar med museet så vi behövde inte kontakta en egen.

Bordsplacering

Både jag och Johan hade hört att bordsplaceringen var tidskrävande så vi började med den i god tid. Vi hade en aning om hur vi ville placera familj och vänner men att göra det på detaljnivå tar sin tid! Vi hade runda bord och döpte dessa efter platser som betyder extra mycket för oss. Jag klippte ut papper i form av borden medan Johan gjorde listor för varje bord, på så sätt fick vi det både på papper och visuellt framför oss.

Mat & dryck

Vi var öppna för förslag när det kom till meny och bollade ideer med cateringfirman. En eftermiddag hade vi provsmakning på olika förrätter, huvudrätter, desserter och viner innan vi bestämde oss. Vår meny blev toast skagen till förrätt,  Bjärekyckling till huvudrätt och äppelpaj (med mycket vaniljsås) till efterrätt. Glöm inte att gå igenom uppläggningen av maten, vi hade till exempel att alla fick sin egen form med äppelpaj och fina skålar med vaniljsås.

Något som var viktigt för oss var att serveringspersonalen alltid skulle fylla på gästernas glas under middagen! Ville man ha mycket vin skulle man också få det. En trappa ner i festlokalen hade vi öppen bar med mousserande, öl och drinkar.

Det här med bröllopstårta

En bröllopstårta känns ju egentligen som ett självklart val men ju närmare bröllopet kom desto mer tveksamma blev vi båda. Behöver man egentligen en stor tårta? Vi valde faktiskt bort den och istället blev det ett torn med cupcakes. Tornet stod på ett bord med olika avec som man kunde ta när man kom ner till festlokalen. Cupcakesen gick i vitt med små guldetaljer.

Fotograf

För mig var valet rätt enkelt, jag ville ha en fotograf som kunde vackra bilder när vi gick från kyrkan till bröllopslokalen. Varken jag eller Johan ville ha romantiska bilder på en äng eller liknande. Vi valde en fotograf som jag har jobbat nära med under min tid som moderedaktör.

Om du inte har en fotograf i tanke så boka in möten med flera och se om ni klickar eller inte. Om bröllopsbilder är viktigt för er är det också viktig att ni har samma vision som fotografen. Förbered er med inspirationsbilder och skriv ner era idéer!

Underhållning

Vi hade ett klassiskt bröllop men ville göra något otippat så vi hyrde in tre transvestiter. I slutet av middagen kom de ut med shots och dansade runt bland gästerna. Det blev en kul brytning från middag till festen! Själva bröllopsfesten var en trappa ner i en annan lokal och där hade vi dj och bar i samma rum. Om man har dj och bar separat finns risken att alla gäster sprids ut.

En hjälpande hand (eller två)

När ni har kommit igång med planeringen kommer ni också märka hur mycket (eller lite) det är att göra dagen före och under själva bröllopsdagen. Vem ska exempelvis testa musiken och hur vill ni ha belysningen? Vem dekorerar i lokalen? Vi hade en kontaktperson på museet som skötte dekorationerna samt att vi tog in min gamla modeassistent som såg till att allt blev som vi ville. Dagen innan bröllopet var våra toastmasters på plats och testade ljudet. Var inte rädd för att ta hjälp av vänner och familj men se till att vara sy tydlig som möjlig med uppgifterna och gör en checklista.

Under er bröllopsdag

Ett tips som jag fick innan vårt bröllop och som jag tog med mig under hela dagen var Glöm inte att njuta! Efter all planering är det lätt att man tänker på alla detaljer och vad som ska ske näst men släpp allt och bara njut. Försök att slappna av och ta in alla underbara ögonblick under dagen.

Bröllopsnatten

Vi valde Diplomat eftersom det är hotell där vi ofta äter brunch på helgen eller tar en drink efter jobbet. Ett tips är att höra av sig till hotellet innan och berätta att det är er bröllopsnatt och be om sen utcheckning dagen efter! Med största sannolikhet får ni även någonting extra som champagne och en uppgradering.

Vill du läsa mer om vårt bröllop? Under kategorin Bröllop hittar du artiklar om allt från tärnklänningar till brudbuketter.